Her på siden kan du finde materiale, opgaver, forsøg og meget mere til undervisningsforløb om rygning i de naturvidenskabelige fag. Materialet er bygget op som en sammenhængende beskrivelse spændende fra en historisk redegørelse, over de kemiske og fysiske forhold og kan derfor bruges til et samlet undervisningsforløb.

Emnet rygning er valgt, fordi det indeholder flere aspekter fra fagene biologi, kemi, fysik, matematik, samfundsfag og geografi, samtidig med, at det er yderst relevant i forhold til eleverne. Emnet er ikke kun relevant for de elever, der ryger, men også for ikke-rygere, da de enten er udsat for passiv-rygning eller har rygningens skadevirkninger tæt inde på livet i familien eller blandt venner og bekendte.

Selve emnet er også yderst samfundsrelevant. Regler og lovgivning diskuteres meget i forhold til, at rygning er den livsstilsfaktor, der har størst betydning for dødsfald, sygdom og udvikling af kræft.
Der er cirka 12.000 danskere, der dør af deres rygning hvert år. Det er omkring 1/6 af alle dødsfald. Samtidig er der over 200 danskere, der dør af passiv-rygning hvert år. 1/3 af alle kræfttilfælde skyldes rygningen, og oveni er der alt den sygdom, der ikke direkte fører til dødsfald. Derfor mener vi, at det er væsentligt, at alle har en god viden om, hvordan rygning har indflydelse på det enkelte individ og på samfundet, så man bedre kan tage stilling til sin egen holdning og adfærd i forhold til rygning.