De fleste studier indikerer, at rygere vejer mindre end ikkerygere. Det er dog ikke altid tilfældet særligt ikke, når der er tale om unge mennesker. Det er en udbredt skrøne, at du kan tabe dig ved at begynde at ryge. Faktisk viser undersøgelser, at unge, som begynder med at ryge, samtidig tager på i vægt.

Læs mere om vægt og rygning her

Vægt og rygestop
Mange forbinder rygestop med flere kilo på kroppen. Men de fleste ekstra kilo kommer faktisk kun, hvis du begynder at trøstespise. Lysten til at spise kan nemlig blive større, fordi du savner, at have noget i munden. Samtidig vil du opleve, at maden smager bedre, når dine smagsløg er blevet fri for røg. Du får derfor måske også lyst til at spise mere.

Hvis man vil være helt sikker på at undgå at tage på under et rygestop, er en sund omlægning af kosten og mere motion en god opskrift. Med kost betyder det i praksis, at man skal spise omkring 25 gr. mindre fedt hver dag. Det svarer eksempelvis til at holde op med at bruge smør på brødet.

Så hvis du vil holde vægten ved rygestop, er det vigtigt, at du ikke erstatter alle de skoddede cigaretter med mad og slik. Husk dog, at det er meget mere farligt for din sundhed at ryge end at tage lidt på i vægt.

Små ændringer - stor effekt
Hvis du vil sikre dig, at du ikke tager på i vægt, når du kvitter cigaretterne, kan du vælge at dyrke mere motion eller spise færre kalorier for at holde vægten. Herunder kan du teste din vægtændring:

Din vægt et år efter rygestop

Din vægt et år efter rygestop, hvis du trøstespiser

Hold vægten efter rygestop

Husk altid, at det er meget mere sundhedsfarligt at ryge end at tage lidt på i vægt.