Tobaksindustrien mister kunder i den vestlige verden, hvilket betyder, at den kaster sig over nye markeder i andre dele af verden. Mange af de salgsmetoder som tobaksindustrien anvender i u-landende er forbudt i den vestlige verden.  Her har befolkningen heller ikke så stor viden om rygningens skadelighed, og reklamelovgivningen er ikke så skrap som hos os. Især i Østeuropa, Asien og Afrika har tobaksindustrien reklameret aggressivt, ikke mindst for at få fat i de unge og i kvinderne.
 
Cigaretpiger
I nogle lande såsom Asien og Østeuropa har tobaksfirmaerne ansat unge piger, der deler cigaretter ud gratis på diskoteker, barer og til koncerter. Andre steder lokker tobaksfirmaerne med en gratis øl, hvis man køber en pakke cigaretter, eller deler gratis tøj med cigaretmærkets logo ud. Nogle steder kan man bytte sin billet til en pakke cigaretter, når man har været inde og høre en koncert.

Rygning symbol på rigdom

Markedsføringen retter sig især mod unge og kvinder og minder om de reklamer, man så i Danmark i 1950'erne og 60'erne. Rygning bliver symbol på rigdom, luksus, kvindefrigørelse og selvstændighed. Mange unge i den 3. Verden og Østeuropa vil gerne være ligesom unge i Vesteuropa og USA. Nogle begynder at ryge, fordi tobaksproducenterne får dem til at tro, at rygning er tjekket i den vestlige verden.

 

Vidste du, at:

  • 80% af verdens rygere bor i fattige lande
  • 50% af sygdomstilfælde og dødsfald i disse lande skyldes rygning
  • I verden bliver der samlet brugt flere penge på cigaretter end på skolebøger
  • I verden dør samlet knap 5 millioner mennesker hvert år af rygning