Hvis du ser de nyeste film i biografen eller på dvd, er der i gennemsnit 10 scener per time, hvor personerne ryger. Antallet af rygere i filmene er langt højere end antallet af rygere i befolkningen. Filmen giver ofte også et forkert billede af, hvem der ryger: Ofte ryger veluddannede i langt højere grad på film, end hvad der er tilfældet i den virkelige verden. Denne skævvredne fremstilling svarer ikke til virkeligheden og er med til at skabe en flertalsmisforståelse, hvor unge oplever, at det er langt mere udbredt at ryge, end det reelt er tilfældet. 
Karakterer der ryger på film, er ofte afbilledet værende cool, attraktive, oprørske og sexede. Denne fremstilling gør, at de unge, der ser mest rygning på film, har tre gange så stor risiko for selv at blive rygere sammenlignet med de, der ser mindst rygning på film.

Product placement
Product placement er, når et firma betaler penge for, at deres produkt bliver vist i en film. Det kan være telefoner, biler, computere eller andet. Tidligere betalte tobaksindustrien tit skuespillere og filmproducenter for at vise rygning i deres film. Sylvester Stallone fik eksempelvis i starten af 1980'erne en halv million dollars for at ryge et bestemt cigaretmærke i sine næste fem film. Et andet eksempel på product placement er fra en Supermanfilm fra 50’erne, hvor en af scenerne foregår foran en kæmpe lastbil, hvor der står ‘Marlboro’.

Tidligere blev der også lavet flere reklamefilm, der direkte reklamerede for tobaksprodukter. Herunder kan du se en række eksempler på reklamefilm fra 50’erne:

Herunder kan du se et par eksempler på reklamerfilm fra 50'erne:

  • Her fortæller operastjernen Marguerite Piazza, at rygning er god for hendes stemme.
  • Denne her reklamer fortæller om læger, der ryger. Og når læger ryger, så må det være sundt. Det var i hvert fald det, folk skulle tro.
  • I den reklame, du ser her, får vi at vide, at en bestemt cigaret giver frisk ånde. Prøv at lugte til en rygers ånde og se, om reklamen taler sandt.

Rygning på film trods forbud
I dag er product placement forbudt. Alligevel ser man tit, at skuespillere på film og i tv ryger, fordi de, der laver filmene, ikke altid tænker over det. Men derved hjælper de industrien med at påvirke unge til at ryge. Eksempelvis skrev Præsidenten for film- og tv-produktionsselskabet ”Productions Inc.” i et brev til præsidenten for tobaksselskabet RJ Reynolds i 1972, at ”Film er bedre end nogen reklame, der har været vist på tv eller i ugeblade, fordi publikum ikke er klar over sponsoratet.”

 

Rygning på film bedre end reklame

”Film er bedre end
nogen reklame, der har
været vist på tv eller I
ugeblade, fordi publikum
ikke er klar over
sponsoratet.”

Præsidenten for film- og tv-produktionsselskabet Productions Inc. i et brev til præsidenten for tobaksselskabet RJ Reynolds i 1972

Spion-opgave

Prøv at lægge mærke til rygescener, næste gang du ser film eller tv. Hvornår bliver der røget? Hvem ryger og hvorfor? Hvordan påvirker det seerne?