I Danmark er der færre og færre, der starter med at ryge. Det faldende antal rygere gør, at tobaksindustrien har brug for markedsføring af deres produkter, for fortsat at hverve nye rygere.

De unge er fremtidens rygere
9 ud af 10 rygere har taget deres første cigaret, inden de fyldte 18 år. Er de unge først blevet afhængige af cigaretter, er de faste kunder hos tobaksindustrien længe efter. Mange bliver livstidskunder. Derfor har tobaksindustrien en interesse i, at få unge til at ryge, så de fortsat kan sælge cigaretter. Tobaksproducenterne siger det ikke direkte, men vi kan læse det i deres interne dokumenter. Under fanen ”industriens interne dokumenter” kan du læse om tobaksindustriens strategi for at hverve nye kunder. 

Skjult markedsføring
Men hvordan får tobaksindustrien folk til at købe cigaretter, når den ikke må reklamere åbenlyst? Det sker ved skjult reklame, hvor forbrugeren ofte ikke er opmærksom på, at han eller hun er udsat for påvirkning. Skjult reklame forekommer både på film & tv, gennem sponsering og udstilling af tobak ved kassen. Læs mere om de forskellige former for skjult reklame, som tobaksindustrien anvender, under fanerne i venstre side.