Rygning og sport går dårligt i spænd. Cigaretterne forringer de sportslige præstationer, for så længe man ryger, kan man ikke komme i absolut topform – uanset hvor meget man træner. Kondition er meget individuel og afhænger både af gener og af omfanget af træningen. Men ét er sikkert – så længe man ryger, opnår man ikke ens toppræstation. Man vil altid kunne præstere bedre, hvis man ikke ryger. Dette er uanset, om man dyrker lidt sport, eller sport på eliteplan.

Selvom man dyrker sport, kan det ikke opveje de skader på lunger og luftveje, som rygningen fører med sig. Man er således stadig i risiko for at få lungekræft og rygerlunger, selvom man dyrker sport.

Ilt er vigtig
Jo mere ilt kroppen kan optage, desto mere energi kan den producere, og desto mere kan musklerne yde. Når man trækker vejret ind, kommer ilten ned i lungerne og bliver transporteret ud til musklerne med blodet.
Hvis du ryger, trækker blodkarrene sig sammen, og kulilten tager pladsen fra ilten på de røde blodlegemer. Den giftige kulilte binder sig 210 gange bedre til de røde blodlegemer end ilten. Det betyder, at der skal pumpes mere blod rundt i kroppen for at få tilstrækkeligt med ilt ud til musklerne. Det giver en højere puls og større belastning af hjertet og kredsløbet.

Du kan læse meget mere om sammenhængen mellem rygning og kondition her.

Slappe og forkalkede blodårer
Hos en ryger bliver blodkarrene og blodårerne efterhånden mindre elastiske og mere forkalkede. Det gør det sværere for blodet at passere igennem i tilstrækkelige mængder og bringe ilten ud til musklerne.
Du kan læse mere om rygningens påvirkning på blodkredsløbet her.

Rygestop – stor effekt på dine præstationer
For at illustrere, hvor meget optagelsen af ilt betyder for ens præstation, behøver man blot se på de seneste års afsløringer af misbrug af EPO.
Atleter tager EPO for at øge antallet af røde blodlegemer, så blodet kan transportere mere ilt til musklerne. De personer, der tager doping, løber en kæmpe risiko i forhold til deres sundhed og karriere, blot for at øge deres iltoptagelse med omkring 10 %.

Som ryger kan man starte med at droppe smøgerne og på fuld lovlig vis øge iltoptagelsen med 5-10 %. Allerede otte timer efter man har røget den sidste cigaret, er indholdet af kulilte i blodet blevet halveret, og konditionen er allerede lidt bedre. Når man har været røgfri i to døgn, er kulilten i blodet væk, og konditionen vil være endnu bedre.

 

Prøv spillet her på Liv.dk hvor du skal løbe om kap mod en person, som ikke ryger

I spillet her kan du løbe om kap mod en person, som ikke ryger