Kilde: Politiken

Reklamefilm med rygeres ødelagte lunger, tilstoppede pulsårer og blodpropper i hjernen fik i stor stil danskerne til at forsøge at kvitte smøgerne, da filmene blev vist i fjernsynet for omkring et år siden. Samtidig faldt andelen af daglige rygere dobbelt så meget som ventet i perioden efter kampagnen. Det viser en evaluering, rådgivningsfirmaet Cowi har lavet af Sundhedsstyrelsens kampagne "Hver eneste cigaret skader dig". Hos Kræftens Bekæmpelse ærgrer forebyggelseschef Hans Storm sig over, at der skulle gå 12 år, fra kampagnen med succes blev gennemført i Australien, til Danmark turde at kopiere de tv-film, som kritikere har kaldt en skræmmekampagne uden effekt. Han bider især mærke i, at de fem tv-film gjorde indtryk på unge, storrygere, mænd og kortuddannede. - Dermed fik kampagnen fat i præcis de befolkningsgrupper, som tidligere kampagner ikke gjorde indtryk på, siger Hans Storm.