Kilde: Berlingske Tidende

Advarslerne på cigaretpakkerne er uden virkning og stimulerer ligefrem rygetrangen, viser ny stor undersøgelse foretaget af blandt andre danskeren Martin Lindstrøm. Den opsigtsvækkende konklusion fremgår af en ny bog, »Buyologi«, hvor den internationalt anerkendte brandguru, danskeren Martin Lindstrøm, sammen med et forskerteam har scannet forsøgspersoners hjerner for at afsløre, hvordan de reelt reagerer på forskellige markedsføringstiltag. Fænomenet er kendt som neuromarketing. Kræftens Bekæmpe lse finder konklusionerne interessante, men de får ikke overlæge Hans Storm, leder af forebyggelsesafdelingen, til at opfordre til at ændre holdning til skræmmebudskaberne. Andre undersøgelser viser nemlig, at de har en effekt - blot ikke altid på rygerne. »Det er et skisma, fordi advarslerne faktisk er med til at afholde ikke-rygere fra at begynde, mens de samtidig kan påvirke rygelysten hos rygerne,« siger han.