Kilde: Politiken

På trods af det danske og europæiske forbud mod reklamer for cigaretter har tobaksindustrien rige muligheder for at markedsføre de kræftfremkaldende varer. Huller og undtagelser bliver udnyttet til grænsen. F.eks. kan tobaksfirmaer frit reklamere i indflyvningsmagasiner og salgskataloger i fly. Et andet eksempel er British American Tobacco, der er annoncesponsor for en forestilling på Det Ny Teater, hvilket fremgår af annonceteksten. Desuden er det også lovligt for tobaksindustrien at uddele smags- og varep røver til butiksansatte.Danmark har underskrevet WHOs rammekonvention om tobakskontrol. Paragraf 13 siger blandt andet, at hvert land skal "iværksætte et omfattende forbud mod al tobaksreklame, salgsfremme og sponsorering". Kræftens Bekæmpelse mener, at eksemplerne er mange på, at Danmark ikke lever op til konventionen. Særlig grelt er de tre kvadratmeter med cigaretpakker på hylderne bag ekspedienten i supermarkeder og kiosker, fremhæver direktør Arne Rolighed.